Een opslagruimte zorgt voor meer ruimte in huis en biedt de nodige rust bij verbouwing of verhuizing. Maar daarvoor moet je je opslagruimte zodanig organiseren dat je snel bij je spullen kunt. Dat alles terwijl je altijd nog een nette, stressvrije ruimte overhoudt. En er is goed nieuws. Organiseren kan best makkelijk gaan als je het goed aanpakt.
In dit artikel vertellen we je wat een opslagruimte is en hoe je die het best kunt gebruiken. Daarnaast geven we je 15 tips voor het efficiënt organiseren van je bergruimte, zodat je al je spullen bij de hand hebt en geen tijd verliest bij je volgende ‘zoektocht’.
Wat is een opslagruimte?
De naam geeft het al weg. Een opslagruimte is een plaats voor het bewaren van spullen. Het is vrijwel hetzelfde als een berghok in huis qua doel, maar toch wat anders. Opslagruimtes zijn vaak wat grotere ruimtes en worden verhuurd voor verschillende redenen. Ze komen dan ook in verschillende types, afhankelijk van het doel.
Er zijn vele bedrijven die een opslagruimte te huur bieden, zoals Shurgard en Safestore. Afhankelijk van de doelen krijg je een unit voor berging van je spullen. Het personeel begeleidt je door het proces, maar het organiseren is natuurlijk voor jou. Aan de slag dus.
Waarom een opslagruimte huren?
Je kunt een grote opslagruimte huren, maar ook een kleine is mogelijk. Maar dan de vraag: waarom kiezen voor een opslagplaats? Een tijdelijke opslagruimte wordt aangeraden bij verbouwing of verhuizing:
• Geen ruimteproblemen tijdens de bouwwerkzaamheden
• Verhuizen van je spullen in delen, waardoor je die gelijk goed kunt sorteren
• Goed voor elke tijdsduur, waardoor je gerust verder kunt met de andere activiteiten
Maar een opslagruimte is ook handig als je een klein bedrijf hebt en vanuit huis werkt. Je komt dan goedkoper uit met zo’n ruimte, vergeleken met het huren van een bedrijfspand. Hetzelfde geldt ook voor als je wat meer ruimte in huis wil.
Je opslagruimte organiseren doe je zo
Het organiseren van je opslagplaats kan op verschillende manieren. Zo kun je denken aan de opslagmethodes van een magazijn, de mogelijkheden om je voorraadkast te organiseren, of eenvoudige opslag in een box. Voor maximale efficiëntie kies je liever voor een combinatie van een van de volgende methodes.
1. Maak gebruik van transparante dozen: Het gebruik van dozen voor berging is handig. Maar overweeg ook plastic containers en dergelijke, zodat je beter zicht hebt op je spullen. Dat laatste brengt misschien wel wat vragen qua uitstraling, maar uiteindelijk komt het neer op een persoonlijke keuze.
2. Stapel de dozen strategisch en veilig: Gevallen dozen en gebroken voorwerpen is het laatste dat je wil wanneer je je opslagruimte bezoekt. Zorg daarom ervoor dat je de dozen stapelt volgens gewicht en grootte. Let daarbij ook op de plek die je kiest.
3. Gebruik rekken: Dozen stapelen is handig, maar het kan zeker beter. Maak gebruik van rekken voor wat meer opbergruimte. Op die manier krijg je een efficiënt geheel, waarbij je ook nog makkelijk bij je spullen kunt—denk bijvoorbeeld aan de onderste doos bij een stapel.
4. Sorteer je spullen: Orden voorwerpen op categorie, zodat je steeds weet waar al je spullen zijn. Daarmee heb je duidelijk overzicht bij het zoeken naar een specifiek object en win je heel wat tijd.
5. Sorteer van minst naar meest gebruikt: Organisatie van spullen in je berging doe je het best door na te gaan welke spullen je vaak gebruikt. Houd die vooraan, zodat je er snel bij kunt. Op die manier kun je handig je spullen opslaan en zonder enige zorgen terugkomen naar je bergplaats.
6. Label alle opbergmiddelen: Label de bakken en dozen voor een helder beeld van al je bezittingen. Dit kan op verschillende manieren: volgens categorie of met het gebruik van een foto of lijst van de inhoud. Kies een methode die goed past bij jouw situatie.
7. Zorg ervoor dat de opslagruimte schoon blijft: Een overzichtelijke bergplaats komt niet alleen met goede organisatie. Ook het schoonhouden van de ruimte is van belang, vooral als je de opslagplaats wat langer moet gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld een terrasreiniger voor de vloer en veeg regelmatig alle stof van de dozen weg.
8. Houd een bewegingsgang open: Kies een zodanige grootte van de ruimte dat er genoeg plek is om te bewegen. Houd deze dan ook echt vrij. Hiermee bespaar je jezelf heel wat leed en krijg je tegelijkertijd een ruimte waarin je snel bij je spullen kunt.
9. Maak een lijst en plattegrond: Voor het maximale kies je het best voor een systeem of organisatieschema waarmee je vooraf al weet waar je moet. Een lijst of plattegrond is heel handig daarvoor. Je hoeft dan niet eens op zoek naar je spullen.
10. Gebruik haken voor zwaar apparatuur: Haken zijn een geweldige oplossing voor voorwerpen die veel ruimte in beslag nemen. Denk dan aan gereedschappen of fietsen. Hiermee optimaliseer je de ruimte tot het uiterste.
11. Berg gevaarlijke spullen veilig op: Dit gaat gekoppeld met de vorige tip. Zorg ervoor dat de haken op een veilige hoogte zijn aangebracht en let ook op gevaarlijke gereedschappen en dergelijke. Het is precies hetzelfde als een schuur organiseren—veiligheid voorop!
12. Houd meubelen los: Heb je grote meubelen, tafels of dergelijke? Bewaar ze dan los als dat mogelijk is. Daarmee verlies je geen ruimte. Niet mogelijk? Maak dan gewoon gebruik van de meubelen om meer spullen te bewaren, in de ladekasten bijvoorbeeld.
13. Houd breekbare spullen apart: Breekbare goederen kun je beter wat hogerop bewaren of plaatsen in een stevige doos. Geef duidelijk aan dat er wat meer zorg nodig is bij vervoer van deze goederen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
14. Gebruik een afdekhoes: Met een afdekhoes verminder je de hoeveelheid stof op de bergmiddelen, waardoor je niet al te vaak moet schoonmaken. Bovendien blijven je spullen op die manier beschermd.
15. Let op verlichting: Als je merkt dat de verlichting lijdt ten gevolge van je organisatieschema, is het beter om een andere methode te kiezen. Als ook dat geen optie is, is een andere unit de oplossing—maar dat gebeurt heel zelden.
Laat een reactie achter
0 COMMENTAIRES